Jak rodzice powinni wspierać dziecko w relacjach z rówieśnikami w wieku przedszkolnym?
Mama i tata stanowią centrum dziecięcego wszechświata przez kilka pierwszych lat życia dziecka. Niektóre pociechy z łatwością zyskują sympatię rówieśników, innym przychodzi to z większym trudem. Jednak nawet te najbardziej lubiane mogą czasem natrafić na problem, którego nie będą potrafiły rozwiązać. Dobrze więc, aby rodzice wiedzieli, jak mogą wspierać swoje dzieci i uczyć je pokonywać trudności w relacjach z rówieśnikami.
Rodzicu! Nie martw się, to nie musi oznaczać nieskończoności Twoich zmartwień!
Oto kilka sposobów jak wspierać dziecko w nawiązywaniu relacji:
- wspierać wiarę w siebie i samoocenę dziecka,
- dużo i konstruktywnie rozmawiać z dzieckiem, by mogło rozwijać kompetencje komunikacyjne,
- wprowadzać w domu zasady, zgodnie z którymi chcieliby, aby dziecko postępowało poza domem, konsekwentnie ich przestrzegać w odniesieniu do wszystkich domowników (np. zasada szczerości, szacunku, dotrzymywania słowa czy wspierania się nawzajem),
- uczyć dziecko współpracy (przez wspólne gry, zabawy, śpiewanie, realizację domowych obowiązków).
Pamiętaj! Kluczową rolę gra tutaj chwalenie dziecka, które sprawia, że Wasza pociecha staje się coraz bardziej pewna siebie.
Np. „ Świetnie, jestem z Ciebie dumna! Pomogłeś swojemu koledze!”.
„ To był miły gest z Twojej strony, że pożyczyłeś swoją ulubioną zabawkę koleżance”.
Ale co jeśli mamy do czynienia z dziećmi, które są postrzegane jako „nieśmiałe”, „zahamowane” czy „wycofane”? Takie pociechy wymagają dodatkowego wsparcia niż to, które zaproponowałam powyżej. W takim przypadku, warto:
- zaakceptować preferencje dziecka i nie wywierać na nim presji, by koniecznie próbowało zachowywać się inaczej,
- wspierać dziecko w odnajdywaniu jego silnych stron mogących mu pomóc pozytywnie zaistnieć w grupie,
- organizować dziecku spotkania z rówieśnikami na przyjaznym gruncie,
Jeśli trudności dziecka są poważne i rodzice nie potrafią sami mu pomóc, warto by w tej sprawie skonsultowali się z wychowawcą, pedagogiem, psychologiem czy też poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Specjaliści mogą zaproponować pomoc dziecku we włączeniu go do życia grupy lub w rozwijaniu jego umiejętności osobistych i społecznych, które umożliwią mu pokonanie trudności (np. warsztaty integracyjne).
Natalia Dąbrowska – nauczyciel wychowawca