W dziecku drzemie nieograniczone pragnienie zdobywania wiedzy i poznawania otaczającego go świata. Chce poznać, dowiedzieć się, zbadać, nauczyć się. Jest to bardzo silna potrzeba i ogromny potencjał. Jeśli zastanowimy się jakie umiejętności są istotne dla rozwoju naszego dziecka pomyślimy o czytaniu, pisaniu i matematyce. Jednak jak się okazuje jedną z najważniejszych umiejętności jest kreatywność. Czym ona jest? To myślenie prowadzące do uzyskania oryginalnych i stosownych rozwiązań. Zaciekawione, zrobi wszystko, aby uczyć się nowych rzeczy. Im więcej rzeczy zainteresuje dziecko, tym łatwiej będzie mu wymyślać nowe pomysły i nawiązywać nowe znajomości. Kreatywność jest tym, czego pociecha używa do pisania opowiadań, tworzenia sztuki, rozwiązywania problemów, a nawet wykonywania zadań matematycznych. Rodzaj aktywności oraz czas jaki poświęcimy dziecku do 6-7 roku życia będzie miał wpływ na późniejsze sukcesy. Możemy zrobić wiele rzeczy, aby zachęcić pociechę do kreatywnego myślenia.
Poniżej znajduje się lista prostych wskazówek, które mogą pomóc dziecku rozwijać kreatywność.
Czytaj swojemu dziecku. Im więcej opowieści usłyszy, tym bardziej rozwinie się jego wyobraźnia. Poproś je, aby opowiedziało Ci historię. Może okazać się, że będzie podobna do opowiadań, które poznało i znajdą się w niej elementy więcej niż jednej opowieści. Na tym polega kreatywność – tworzenie skojarzeń między różnymi pomysłami w celu stworzenia czegoś nowego.
Pozwól dziecku uczestniczyć w przygotowaniu prostych potraw w kuchni. Obserwowanie mieszanki ciasta zmieniającą się w lekką, puszysta masę dla dzieci jest fascynujące. Połączenie dwóch składników w celu uzyskania trzeciego nowego smaku to kreatywność w działaniu.
Dziecko o wysokiej samoocenie jest pewne siebie, próbując nowych rzeczy, wierzy we własne zdolności. Zgromadź zapasy materiałów plastycznych, aby zrobić dzieło sztuki ze swoim dzieckiem. Zachęć pociechę do zrobienia kartki na urodziny przyjaciela. Może nie być tak estetyczna, jak ta kupiona, ale zadanie aktywnie rozwinie kreatywne myśli. Domowa karta ma swój urok i zawsze będzie doceniana przez dziadków i bliskich przyjaciół. Twoje dziecko zobaczy, że cenisz jego wysiłek i doda mu to pewności, że warto się starć.
Dziecko zaczyna bawić się w „udawanie” w wieku około 18 miesięcy. Może to przybrać formę udawania picia z foremki lub używania banana jako telefonu. Z wiekiem zabawa symboliczna stanie się bardziej doskonała. Jakikolwiek rodzaj udawania pobudza wyobraźnię może to być zabawa w lekarza, sklep, kelnera. Dziecko potrzebuje czasu na zabawę. Jeśli każda minuta będzie wypełniona zajęciami, Twoje dziecko nigdy nie będzie miało czasu na wykorzystanie swojej wyobraźni i kreatywnego myślenia. Powiew nudy zmobilizuje go do wymyślenia nowych działań. Daj swojemu dziecku czas i przestrzeń. Jeśli dołączysz do zabawy Twoja pociecha to doceni. Pokażesz w ten sposób, że lubisz spędzać z nim czas, a jego pomysły są ciekawe.
Dzieci mają otwarte podejście do wszystkiego, a łamigłówki są świetnym sposobem na stymulowanie kreatywnego myślenia. Często potrafią rozwiązywać zagadki łatwiej niż dorośli, po prostu dlatego, że nie ograniczają ich uprzedzenia.
Dziecko, podobnie jak dorosły, może być krytyczne wobec swoich wysiłków i łatwo się poddawać, jeśli nie otrzyma czegoś od razu. Jednak nie ma geniuszu, który nie spędziłby lat, ćwicząc, aby maksymalnie wykorzystać swój talent. Jeśli Twoje dziecko staje się sfrustrowane, gdy nie udaje mu się coś doskonale, bądźcie życzliwi i wyjaśnijcie mu, że każdy potrzebuje praktyki, aby opanować nowe rzeczy. Pozytywnie oceniaj rzeczy, które robi dobrze. Na przykład, jeśli trudno mu narysować choinkę na kartce świątecznej, wskaż, jak dobrze potrafi kolorować kredkami. Dzięki wskazówkom i wytrwałości każde dziecko może zrealizować w sobie potencjał twórczy.
Alicja Betlejewska – terapeuta behawioralny